Schone Kunsten


Workshops met gastdocenten

Op 23 en 24 september heeft Sam Drukker een intensieve workshop landschap begeleid. 

Wie kent Sam Drukker niet?!

Het motief van de buitenschilder

(Op zoek naar de reden van je schilderij)

Wat je ook schildert, een stilleven, portret of landschap er zal altijd een schilderkundig motief moeten zijn om een schilderij de moeite waard te laten zijn. Ook als je heel intuïtief tot je beeld komt, moet je onderzoeken wat de reden is dat dit ene beeld zo sterk is.  Vaak zijn er meerdere redenen tegelijk. Een werk kan heel ingetogen van kleur zijn en tegelijk heel tekenachtig. Of schilderij kan een prachtige spanning hebben als er één  grote vorm in balans wordt gehouden door een paar kleintjes. Of een spel spelen met richtingen komt op je pad bij het zien van een mooi haventje. Als je een onderwerp wilt schilderen is het van belang om vooraf goed te doorgronden waarom het onderwerp zo’n mooie reden is te gaan schilderen.

Aan de hand van beeldende fenomenen als ritme, textuur, vorm, toon, richting en materie gaan we in  het park en het haventje op zoek naar schilderkundige redenen om te schilderen. Aan de hand van beeldmateriaal van o.a. David Hockney, Lovis Corinth,  Bonnard  en Wim Oepts  proberen we tot ons persoonlijke motief te komen. Na een inleiding schilderen we beide dagen a la prima een werk in de ochtend en eentje in de middag. Aan het einde van de dag evalueren we het gemaakte werk. 

 

Eerder waren al te gast:

Sandra Kruisbrink met twee dagen tekenen in zwart wit

     

 

Irma Braat met twee dagen intensief portretschilderen

Irma heeft dit jaar samen met Frank Leenhouts de eerste prijs gewonnen in de Nederlandse Portretwedstrijd!

               

 

Titus de Jong met Sumi-e schilderen

 

Sjaak Kaashoek met de gelaagde techniek in acrylverf

     

 

Hans Versfelt met twee dagen landschap plein-air schilderen

     

 

Rob van der Schoor met twee dagen  landschaptekenen, buiten en naar foto

     

 

Schone Kunsten


Workshops met gastdocenten

Op 23 en 24 september heeft Sam Drukker een intensieve workshop landschap begeleid. 

Wie kent Sam Drukker niet?!

Het motief van de buitenschilder

(Op zoek naar de reden van je schilderij)

Wat je ook schildert, een stilleven, portret of landschap er zal altijd een schilderkundig motief moeten zijn om een schilderij de moeite waard te laten zijn. Ook als je heel intuïtief tot je beeld komt, moet je onderzoeken wat de reden is dat dit ene beeld zo sterk is.  Vaak zijn er meerdere redenen tegelijk. Een werk kan heel ingetogen van kleur zijn en tegelijk heel tekenachtig. Of schilderij kan een prachtige spanning hebben als er één  grote vorm in balans wordt gehouden door een paar kleintjes. Of een spel spelen met richtingen komt op je pad bij het zien van een mooi haventje. Als je een onderwerp wilt schilderen is het van belang om vooraf goed te doorgronden waarom het onderwerp zo’n mooie reden is te gaan schilderen.

Aan de hand van beeldende fenomenen als ritme, textuur, vorm, toon, richting en materie gaan we in  het park en het haventje op zoek naar schilderkundige redenen om te schilderen. Aan de hand van beeldmateriaal van o.a. David Hockney, Lovis Corinth,  Bonnard  en Wim Oepts  proberen we tot ons persoonlijke motief te komen. Na een inleiding schilderen we beide dagen a la prima een werk in de ochtend en eentje in de middag. Aan het einde van de dag evalueren we het gemaakte werk. 

 

Eerder waren al te gast:

Sandra Kruisbrink met twee dagen tekenen in zwart wit

     

 

Irma Braat met twee dagen intensief portretschilderen

Irma heeft dit jaar samen met Frank Leenhouts de eerste prijs gewonnen in de Nederlandse Portretwedstrijd!

               

 

Titus de Jong met Sumi-e schilderen

 

Sjaak Kaashoek met de gelaagde techniek in acrylverf

     

 

Hans Versfelt met twee dagen landschap plein-air schilderen

     

 

Rob van der Schoor met twee dagen  landschaptekenen, buiten en naar foto